נזקי גוף תאונת דרכים

נזקי גוף תאונת דרכים

בישראל רמת הנהיגה היא לא בדיוק מזהירה בלשון המעטה. הנהג הישראלי הממוצע חסר סבלנות ופזיז, לכן תאונות דרכים רבות מתרחשות במדינתנו. לעתים מדובר בתאונות דרכים קלות שנגמרות בנזק קל לרכב, אך זה לא תמיד המצב. לא נדיר לשמוע על מקרים בהם מעורבים בתאונות דרכים נפצעים קשה ואף אנשים שמאבדים את חייהם. במאמר הבא נסקור מקרים בהם נגרמים נזקים גופניים בתאונות דרכים.

 

הגדרה

לפי החוק, תאונת דרכים היא מצב בו נגרם נזק עקב שימוש ברכב ממונע למטרות תחבורה. הגדרה זו מתייחסת ליציאה מהאוטו, כניסה אליו, חנייה, דחיפה, ועוד מקרים מסוג זה. בשנים האחרונות ההגדרה הורחבה גם לכלי תחבורה ממונעים כמו אופניים וקורקינטים. אדם שנגרם לו נזק בעקבות תאונת דרכים נחשב בתור נפגע תאונות דרכים. במצב זה הוא זכאי לדרוש פיצויים עבור הפציעה.

 

בדרך לעבודה

החוק גם מגדיר מצב בו הנפגע נחשב בתור נפגע תאונת עבודה. במצב בו הנפגע היה בדרכו למקום עבודתו, או שנסע ברכב במסגרת עבודתו השוטפת בעת התאונה, הוא נחשב בתור נפגע תאונת עבודה בנוסף לנפגע תאונת דרכים. למצב זה יש הגדרות משל עצמו בהיבט הזכאות לפיצויים. חשוב לשים לב שההגדרה לא תקפה במצב בו הנהג ביצע הפסקה ארוכה מדי בדרכו למקום עבודתו.

 

מי אחראי לשלם את הפיצויים?

ישנן הגדרות מדויקות לגבי מי משלם את הפיצויים עבור כל גורם המעורב בתאונה לפי מעמדו בעת התרחשותה. על פי חוק, כל נהג מחויב בתשלום ביטוח חובה לחברת ביטוח כדי שתבטח את רכבו במצבים של תאונות דרכים. באם המצב הזה לא מתקיים, האפיק הסטנדרטי לתביעת חברת הביטוח משתנה בהתאם לסיטואציה שהתרחשה.

נהג הנפגע בתאונה תובע את החברה שביטחה את רכבו בעת שימושו. נוסע ברכב המעורב בתאונה יתבע את החברה שמבטחת את האוטו בו הוא נסע. הולך רגל יתבע את חברת הביטוח המבטחת את האוטו שבו נהג הנהג. במקרה של תאונת פגע וברח, הולך הרגל יגיש תביעה נגד “קרנית” עבור נזקי הגוף שנגרמו לו.

 

אופן חישוב סכומי הפיצויים

אופן חישוב סכומי הפיצויים משתנה רבות בהתאם לסוגי התאונות, חומרתן ורקעי הנפגעים. מבחינת גיל, אדם מעל גיל 30 יקבל סכום פיצויים נמוך יותר ככל שגילו עולה. כמו כן, אחוזי נכות גבוהים יותר מניבים סכומי פיצויים גבוהים יותר. בנוסף, סבל וכאבים שנגרמו לנפגע יכולים, לפי שיקול דעת בית המשפט, להעלות את גובה הפיצויים. לבסוף, ימי אשפוז רבים יותר מעלים את סכום הפיצויים גם כן.

 

לסיכום

במקרים של תאונות דרכים עם פגיעות גוף חשוב להכיר ולדעת את ההגדרות השונות, במיוחד בהיבט של הפיצויים. אי הכרה של החוקים והנהלים עלולים לגרום לנפגע תאונות דרכים לאבד סכומי כסף גדולים שעלולים לסייע לו רבות במהלך תקופת פציעתו, בין אם ממושכת או קצרה.

 

מה לעשות כשמעורבים בתאונה?

חשוב מאוד לתעד כמה שיותר את הזירה של תאונת הדרכים והראיות. נזקים לרכב, מספר לוחיות רישוי, פרטי ביטוח של כלל המעורבים בתאונה, ועוד פרטים רלוונטיים אשר עשויים לסייע בבית משפט. חשוב גם כן לתעד פגיעות גופניות, שכן אלה מהוות ראיות חזקות במהלך המשפט.

 

אני מרגיש/ה בסדר. האם ללכת לקבל טיפול רפואי?

חד משמעית כן. גם אם מרגישים בסדר חשוב מאוד שגורמים רפואיים יראו את מצבכם הגופני והנפשי אחרי התאונה. מעבר לחשיבות הבריאותית למהלך שכזה, בבית משפט יתייחסו בכובד ראש לאבחון שבוצע על ידי מוסד רפואי. אבחון כזה יכול לסייע לכם במישור במשפטי ולזכות אתכם בפיצויים.

 

עם מי להתייעץ אחרי תאונה?

חשוב מאוד להתייעץ עם עורך דין לענייני תעבורה אחרי מקרה של תאונה, במיוחד אם מדובר בתאונה בה נגרם נזק גופני. עורך דין זה יכול לסייע בהיבט המשפטי ובהתנהלות מול בית המשפט. הוא גם עשוי לעזור בהתנהלות מול ביטוח לאומי במידה ויש צורך בתביעת פיצויים וקצבאות ממנו.