תאונה בדרך לעבודה

תאונה בדרך לעבודה

רוב חיינו אנחנו מוצאים את עצמנו בעבודה. גם במקום העבודה עצמו וגם בדרך אליו או ממנו אנחנו, לפי החוק, מבוטחים בצורה מלאה. במקרה בו בדרך לעבודה אנחנו חלילה נפצעים מסיבה כזו או אחרת, אנחנו עשויים להיות מוכרים בתור נפגעי תאונות עבודה. במקרה זה אנחנו זכאים לפיצויים חשובים שיכולים לסייע לנו כלכלית אם אנחנו מושבתים. הנה כמה עובדות על תאונה בדרך לעבודה.

 

הגדרה

המעמד של אדם שנפגע בתאונה בדרך לעבודה זהה לאדם שנפגע בתאונה בעבודה עצמה. לפי ההגדרה, מדובר בפציעה חמורה דיה שנגרמת לעובד כתוצאה מהעבודה, תוך כדי העבודה או בדרך אליה. ההבדל העיקרי בין נפגעים בתאונות עבודה לבין נפגעים בדרך לעבודה נובע בעיקר בהגדרה שלהם. תאונה בדרך לעבודה מתייחסת ספציפית למצב בו העובד בתהליך הגעה אל העבודה.

 

תאונות דרכים

לפי ההגדרה של החוק היבש של ביטוח לאומי, תאונת דרכים בדרך לעבודה מוגדרת גם היא בתור תאונה בדרך לעבודה. בין אם מדובר בשליח של מזון מהיר שהנסיעה היא חלק מעבודתו, או שמדובר באיש משרד שנוסע למשרדו, פגיעה בשני המצבים האלה נחשבת בתור תאונה בדרך לעבודה. החוק גם כולל מצב בו העובד מתנייד לעבודה באמצעות תחבורה ציבורית כמו אוטובוס או אופניים וכדומה.

 

פיצויים

במסגרת הליך התביעה, מעורבים שני גורמים עיקריים: ביטוח לאומי וחברות הביטוח. הביטוח הלאומי, במסגרת הליך הפיצויים, ישלם 75% מהשכר שקיבלתם בשלושת החודשים הקודמים לתאונה כל חודש במשך 3 חודשים. כחלק מהפיצויים אתם גם תהיו זכאים לפיצויים זמניים שמגיעים בעקבות הפסדים אפשריים שיהיו בעתיד, עוגמת נפגש, נכות, וכדומה. כל זאת בהתאם לפוליסה.

 

פעילות רשלנית

יחד עם כל האמור לעיל, לא כל פציעה בעבודה תזכה אתכם במעמד של נפגע תאונת עבודה. במידה והעובד עבר על החוק, או פעל בצורה רשלנית שעלולה הייתה לגרום לתאונה לקרות, הוא לא יהיה זכאי למעמד של נפגע תאונת עבודה או בדרך אליה. ההגדרה הזאת מתייחסת גם למצב שבו העובד סטה מהוראות המעסיק שלו ולא מילא אחריהן כפי שהוגדר לו מראש.

 

סטייה מהדרך לעבודה

החוק גם מגדיר מצבים בהם העובד סטה מהדרך הרגילה שלו לעבודה. במצב כזה, התאונה אכן תיחשב בתור תאונת עבודה אם מדובר באחד משני המקרים הבאים: 1) אם העובד סטה מהדרך כדי להתפלל במקום תפילה ציבורי, 2) אם העובד סטה מדרכו כדי לספק ליווי לילדיו לגן ילדים, מעון ילדים, או כל מקום אחר אשר מאושר בתקנות הביטוח הלאומי ובחזרה.

 

לסיכום

ההגדרה לנפגעי תאונות בדרך לעבודה היא מאוד מדויקת במדינת ישראל. במידה וקורית תאונה במסגרת הגעה לעבודה או חזרה ממנה חשוב לקרוא היטב את ההגדרות החוקיות כדי לדעת האם יש זכאות לפיצויים. מדובר בפיצויים שעשויים לסייע כלכלית במידה רבה, במיוחד כאשר העובד מאבד את כושר יכולתו לעבוד.

 

האם אני זכאי לקצבת נכות במסגרת הפגיעה?

כן. בהתאם להגדרות, אדם שקיבל אחוזי נכות בעקבות תאונת עבודה זכאי לפיצויים בעקבותיה. סוגי הפיצויים מוגדרים בהתאם לאחוזי הנכות וסוגה; נכות קבועה ונכות זמנית מזכות את העובד במענקים שונים בגובהם ובמשך קבלתם.

 

האם אירוע רפואי נחשב גם בתור תאונה בדרך לעבודה?

לפי פסיקות שלא מעוגנות בחוק, במידה ומתרחש אירוע מוחי או לבבי חד פעמיים שנגרמו כתוצאה ישירה מהעבודה או הנסיעה אליה, העובד יוכר בתור נפגע בדרך לעבודה מן המניין.

 

אם המבוטח נסע לעבודה אבל עצר להפסקה, האם זו עדיין נחשבת תאונה בדרך לעבודה?

לא. באם העובד ביצע הפסקה שמוגדרת בתור “הפסקה של ממש”, (כמו עצירה בבנק בדרך לעבודה) הוא לא יוכר בתור נפגע בתאונה בדרך לעבודה.

 

האם כללי תאונות בדרך לעבודה תקפים גם לגבי עובדים זרים?

כן. כל עובד זר מעמדו זהה לשל עובד שהינו אזרח ישראלי. במידה וייפגע, הוא זכאי לאותם פיצויים ואותן הטבות שאזרח ישראלי זכאי אליהן.