תאונות דרכים אופנועים

תאונות דרכים אופנועים

לצערנו תאונות על הכביש הן כבר עניין שבשגרה במדינתנו הקטנה. אופנועים, מעצם היותם כלי הרכב המסוכן ביותר על הכביש מהווים חלק משמעותי בתאונות אלו.

מהי תאונת אופנוע?

תאונה בה מעורב אופנוע אחד או יותר, בין אם מעורב כלי רכב נוסף או האופנוע לבדו. כתוצאה מנפילה או החלקה של הנהג על הכביש.

רמת הסיכון בתאונות אופנוע גבוה במיוחד

תאונות אופנוע הינן מסוכנות יותר מתאונות רכב אחרות, זאת מכיוון שרוכב האופנוע אינו נמצא בתוך חלל ממוגן, והאופנוע עצמו אינו יציב על הכביש כמו מכונית. אופנוע כיודע הינו כלי דו – גלגלי, בעוד למכונית יש ארבעה גלגלים שמאפשרים לה אחיזה בטוחה יותר בקרקע.

תשלומי ביטוח גבוהים

בעקבות רמת הסיכון הגבוה, כך גם עולה הסכום אותו מבקשת חברת הביטוח על ביטוח נהגי אופנועים. חברות ביטוח רבות אינן מוכנות לבטח נהגי אופנועים כלל, ואילו נאלצים לשלם פרמיות גבוהות במיוחד דרך איגוד חברות הביטוח.

מספרים עגומים

מספרי הנפגעים בתאונות אופנוע הולכים ומתרבים מדי שנה. בשנת 2021 החולפת נהרגו 84 בני אדם בתאונות אופנוע! מספר גבוהה במיוחד. בשנת 2008 לדוגמא, מספר ההורגים בתאונות אופנוע בישראל היה 44 איש.

עוד קצת סטטיסטיקות

בנוסף, המספרים מוכחים שלנהגים צעירים יש סבירות גבוהה יותר להיפגע בתאונות אופנוע מאשר לנהגים מבוגרים וותיקים יותר. ובנוסף בלילה יש סבירות גבוהה יותר לתאונות אופנוע מאשר ביום.

כיצד ניתן להימנע מתאונות אופנוע?

  • לרכוש ניסיון רב לפני נסיעה בכבישים מהירים. להכיר את האופנוע היטב, לשלוט בהאצה ובבלימה ולהרגיש בטוחים על הכלי לפני נסיעה במהירות גבוה בקרבת כלי רכב נוספים.
  • לא לסמוך על אחרים. על הכביש לצערנו, נוכל לסמוך על עצמנו בלבד. אל תבנו על כך הרכב שלפניכם רואה אתכם, פעמים רבות נהגי רכבים לא קולטים היטב את נהגי האופנועים במראות בזמן נהיגה. הערה זו תקפה גם לגבי האדם שמרכיב אתכם על האופנוע, וודאו כי אתם סומכים עליו במאת האחוזים לפני שתפקידו את חייכם בידיו.
  • להימנע מציוד מיותר. היות ואופנוע היינו כלי פתוח, קטן ודו – גלגלי, כלומר, היציבות שלו אינה מושלמת – רצוי להקטין את המשקל והסרבול על הכלי ככל הניתן על מנת להגדיל את היציבות.
  • שמירה על חוקי הכביש. בראש ובראשונה – על המהירות המותרת. היו נהגים חכמים ושקולים. תנו זכות קדימה, אל תפלו לרצון לעקוף את כולם רק כי אתם יכולים.
  • עירנות! הכי חשוב, לשמור על עיניים פקוחות, לא לקחת שום דבר כמובן מאליו, לשמור על מהירות תגובה מספקת שתוכל לשמור עליכם בחיים. במיוחד בלילה, כאשר לנהגים אחרים לא תמיד יהיה קל לראותכם.
  • ציוד מגן ראוי אל תזלזלו גם לא בנסיעות הקצרות ביותר. קחו אתכם מגני ברכיים, מרפקים, מעיל עור חזק, כפפות וכמובן קסדה. כל אלו ישמרו על גופכם במידה ותקלעו לתאונה. מיגון ראוי יכול להקטין משמעותית את הפציעות של רוכבי אופנוע.
  • שמירה ותחזוקה של האופנוע תדאגו לו כמו שדואגים לילד, קחו אותו למוסך ודאגו שהוא יישאר במצב מצוין, וישמור עליכם חזרה.

החיים במקום הראשון

אין דרך להימנע מזה – כנהגי אופנוע, חייכם וחיי אחרים נמצאים בסיכון תמידי. אל תשכחו זאת והקפידו על נסיעה בטוחה ככל הניתן על הכביש.

 

מי נמצא ברמת הסיכון הגבוהה ביותר בתאונות אופנוע?

הנהג עצמו והרוכבים על האופנוע. תאונות אופנוע כמובן מסוכנות וקטלניות גם לנהגי כלי רכב נוספים או לעוברים ושבים.

מה נותן ביטוח לנהגי אופנוע?

בישראל, לכל הנוגע בפגיעה בגוף בתאונות, תפצה חברת הביטוח את הנפגע בתאונה ללא שאלת אשם. כלומר, חברה שביטחה אופנוע תשלם את פיצויי הפגיעה בגוף לנהג אותו אופנוע או לנוסע נוסף אותו הרכיב.

מה לגבי פגיעה ברכוש?

על מנת לקבל פיצויי פגיעה ברכוש בתאונות אופנוע יש להוכיח לחברת הביטוח מי אשם בתאונה \ מי נהג ברשלנות.