תאונות דרכים אופניים

השימוש באופניים ככלי תעבורה עירוני, ואפילו בין עירוני, הולך ותופס תאוצה. אנשים רבים מעדיפים לוותר על הנוחות של רכב פרטי, ולא לעמוד בפקקים שלא נגמרים, או לחפש חנייה במשך דקות ארוכות. יחד עם זאת, רכב פרטי מעניק גם בטיחות ברמה כזו שאופניים לא יכולים להתחרות בה. לכן תאונות דרכים הכוללות אופניים הן קטלניות יותר, או מחייבות בפיצויים גבוהים יותר.

בטקסט שלפניכם ננסה לסקור שלושה היבטים מרכזיים של תאונות אופניים בישראל של שנת 2022 – מתי תאונת אופניים נחשבת תאונת דרכים, התייחסות מיוחדת לתאונות הקשורות לאופניים חשמליים ותאונות אופניים שאירעו בדרך למקום העבודה או בחזרה ממנו.

לא כל תאונה על אופניים נחשבת תאונת דרכים

החוק מגדיר תאונת דרכים כתאונה אשר היה מעורב בה כלי רכב מנועי. אופניים אינם כלי רכב מנועי (לגבי הסוגייה של אופניים חשמליים תוכלו לקרוא בהמשך הטקסט). לכן, תאונת אופניים תחשב בעיני החוק כתאונת דרכים – רק אם היה מעורב בה גם כלי רכב מנועי.

יחד עם זאת, אין פירוש הדבר שאך ורק אם רכב נתקע באופניים או שאופניים נכנסו ברכב – יחשב הדבר כתאונת דרכים. למשל, במידה ורכב נהג בצורה פראית וגרם לרוכב האופניים ליפול ולהיפצע – הרי שכלי רכב מנועי היה מעורב בתאונה. לכן תמיד כדאי להתייעץ עם עורך דין תאונות דרכים לגבי המקרה הספציפי שלכם.

תאונת דרכים עם אופניים חשמליים

לאופניים חשמליים אמנם יש מנוע חשמלי קטן בדמות הסוללה, אך החוק עדיין לא הגדיר אותו ככלי רכב מנועי. לכן, תאונה על אופניים חשמליים נמצאת במצב משפטי מורכב. ככל שהשימוש באופניים חשמליים גובר, כך הדרישה לשינוי בחקיקה גובר אף הוא. בתחילת שנת 2022 היה ניתן להבחין בניצנים של שינוי, וימים יגידו כיצד יעוצב החוק.

תאונת אופניים בדרך לעבודה

ככלל, אם עשיתם תאונת דרכים בדרך אל העבודה או בחזרה ממנה – אתם זכאים לפיצוי כנפגעי עבודה. על אף שתאונת אופניים אינה נחשבת כתאונת דרכים, היא כן נחשבת שתאונה בדרך לעבודה. לכן אם הייתם מעורבים בכל סוג של תאונת אופניים בדרך לעבודה – אתם זכאים לפיצוי מהביטוח הלאומי כנפגעי עבודה.

סיכום

לסיכום, תאונת אופניים הן אף פעם לא נעימות. אנחנו מקווים שהטקסט שכנע אתכם בחשיבות של חבישת קסדה. זכרו שלא כל תאונה על אופניים תחשב כתאונת דרכים, ולכן היחס של בית המשפט וחברת הביטוח לתאונה יהיה בהתאם לכך.

על אף שלאופניים חשמליים יש מעין מנוע חשמלי, מדובר במכשיר שנמצא ב-“אזור אפור” מבחינת החוק. תאונת אופניים בדרך לעבודה – תחשב כתאונת עבודה, אך מומלץ לשכור את שירותיו של עורך דין על מנת למצות את מלוא הזכויות שלכם. אנא שימו לב שהטקסט הזה לא מהווה תחליף לייעוץ משפטי מקצועי על ידי איש מקצוע. על מנת לקבל ייעוץ כזה – יש לפנות לעורך או עורכת דין.

ממי ניתן לקבל פיצויים בתאונת פגע וברח על אופניים

במקרה שנהג רכב גרם לכם לבצע תאונה על האופניים שלכם וברח – אין לכם ממי לתבוע פיצוי. מדינת ישראל הקימה חברת ביטוח ממשלתית בדיוק בשביל מקרים כאלה – חברת ‘קרנית’. יחד עם זאת, חברת ‘קרנית’ מתנהלת כמו כל חברת ביטוח אחרת בשוק, ולכן כדי להתמודד איתה מאוד מומלץ לשכור את שירותיו של עורך דין מומחה.

האם ניתן לקבל פיצויים על תאונת אופניים ללא קסדה

ככלל, החוק במדינת ישראל מחייב חבישת קסדה בכל נסיעת אופניים. אולם, גם אם עברתם על החוק – אין זה אומר שלא תוכלו לקבל פיצויים. יחד עם זאת, אין ספק שאי חבישת קסדה הופכת את תביעת הפיצויים שלכם למורכבת יותר. לכן כדאי מאוד לשכור את שירותיו של עורך דין.

איזה עורך דין עוסק בתאונות אופניים

חשוב מאוד לבחור עורך דין המתמחה בתחום תאונות אופניים, ולא עורך דין אקראי לצורך תביעת פיצויים על תאונת אופניים. בתאונות אופניים יעסוק עו”ד נזיקין או תעבורה.