תאונות דרכים אלכוהול

תאונת דרכים שנגרמה כתוצאה משתיית אלכוהול היא אירוע קשה מאוד. מעבר לעובדה שמדובר במעשה חסר אחריות כלפי הסביבה – מדובר גם במעשה חסר אחריות של הנהג הפוגע כלפי עצמו. בטקסט שלפניכם ננסה לכסות את נושא תאונת דרכים בעקבות שתיית אלכוהול משלושה כיוונים – מיד לאחר התאונה, במהלך המשפט ולאחר גזר פסק הדין.

בדיקת ינשוף אחרי תאונת דרכים

לאחר תאונת דרכים, הנוהל המשטרתי קובע כי על השוטרים לבצע בדיקת נשיפה לכל המעורבים בתאונה. במשטרת ישראל ישנם שני מכשירים לביצוע בדיקת נשיפה – נשיפון וינשוף. בעוד שהינשוף הוא מכשיר גדול וכבד (אך מדויק), הנשיפון הוא מכשיר קטן וקל לתפעול (אך תוצאותיו אינן קבילות בבית המשפט).

החוק מאוד מוגדר ומפורט בכל מה שנוגע לבדיקות נשיפה. למשל, יש להמתין רבע שעה לפני ביצוע בדיקת נשיפה על מנת לוודא שהנהג הנבדק לא מקיא, אוכל או שותה. בנוסף, לכל נהג מותר לסרב לעבור בדיקת נשיפה. אולם, סירוב לבדיקת נשיפה מגדיר אתכם באופן אוטומטי כאשמים בנהיגה תחת שכרות. במידה וסירבתם מסיבות אחרות, תוכלו להביא בהמשך הוכחות ולערער על הקביעה.

כיצד מתייחס החוק לנאשם בתאונות דרכים תחת השפעה

המחוקק עושה כל שביכולתו כדי לצמצם את תופעת הנהיגה בשכרות. לכן, רף הענישה המינימלי בחוק הינו גבוה למדי בכל הנוגע לנהיגה בשכרות. כפי שכבר ציינו, רק על עצם הנהיגה תחת השפעה הרישיון של הנהג נפסל לשנתיים. אם נוסיף לכך את העונשים הקבועים בחוק בגין תאונה נגיע לסך מצטבר של פסילה, קנס, חובה במבחנים מעשיים ועיוניים לצורך חידוש הרישיון ואפילו מאסר.

פיצויים בגין תאונת דרכים בעקבות שתיית אלכוהול

במידה ואדם נאשם בגרימת תאונה בשל השפעת חומר פסיכואקטיבי כמו אלכוהול או סמים, חברת הביטוח לא בהכרח תפצה אותו – או תכסה את תשלומי הפיצויים שהוא חייב לנפגעים. הסיבה לכך היא שניתן לפרש תאונות דרכים בעקבות שתיית אלכוהול כתאונה שנגרמה במכוון. תאונה שנגרמה במכוון – לא מכוסה כלל על ידי הביטוח.

סיכום

לסיכום, תאונות דרכים אשר נגרמות כתוצאה מנהיגה תחת השפעה הן לא דבר שהמחוקק לא מקל בו ראש. שימו לב שאין לראות בטקסט הזה ייעוץ משפטי מקצועי, או תחליף לאחד כזה. ייעוץ משפטי יש לקבל אך ורק מאיש מקצוע מוסמך, כמו עורך דין תאונות דרכים.

זכרו שמותר לכם לסרב לעבור בדיקת נשיפון, אך הדבר יסמן אתכם באופן מידי כמי שנהגו בשכרות. העונש המינימלי לאדם אשר נקבע כי נהג בשכרות יהיה פסילה של שנתיים לרישיון הנהיגה, וייתכן שהעונש יהיה חמור אף יותר – בהתאם לנסיבות התאונה והאירוע. גם חברות הביטוח לא ששות לפצות אדם אשר נהג תחת השפעת אלכוהול, והדבר בא לידי ביטוי בתנאי הפוליסה.

מה דינו של אדם ששתה אלכוהול והיה מעורב בתאונה, אך הוא הנפגע

אדם ששתה אלכוהול ונפגע בתאונה – נמצא במצב מסובך. על מנת לקבל את כספי הפיצוי מחברת הביטוח, יהיה עליו להוכיח שהתאונה לא נגרמה עקב היותו שתוי. בשביל לעשות את זה, כדי מאוד לשכור את שירותיו של עורך דין נזיקין או עורך דין תאונות דרכים.

האם מותר להיוועץ בעורך דין לפני בדיקת נשיפה

הזכות לייעוץ על ידי עורך דין שמורה לכל אדם לאורך כל ההליך הפלילי. לכן, אדם רשאי לעכב בדיקת נשיפה על מנת להתייעץ עם עורך דין מטעמו לגבי דרך ההתנהלות הנכונה ביותר עבורו. שימו לב שבקשה לייעוץ מידי עורך דין לא נחשבת כסירוב, ולכן אף שוטר לא יוכל לרשום לכם על העיכוב דו”ח. בכל מקרה, אחרי תאונת דרכים וכל תקשורת עם המשטרה – מומלץ להיעזר בעורך דין.

איך החוק מגדיר נהיגה בשכרות

על פי החוק, עד גיל 24 אסור שתימצא בנהג אף לא טיפה אחת של אלכוהול בעת נהיגה. החל מגיל 24, הרף הוא 290 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אוויר, או 0.05% אלכוהול בדם. כל תוצאה מעל הרף – נחשבת נהיגה בשכרות.