תאונות דרכים בעקבות נהיגה בשכרות

תאונות דרכים בעקבות נהיגה בשכרות

נהיגה היא פעולה מאוד מסוכנת, בטח במדינת ישראל בה הנהג הממוצע הוא לא סימפתי במיוחד. שילובה עם חומרים משני תודעה, כמו אלכוהול או סמים, היא פעולה עוד יותר מסוכנת שאסורה בתכלית האיסור לפי החוק. במהלך השנים אינספור תאונות התרחשו בעקבות נהיגה בשכרות, ותאונות אלה לא פעם ולא פעמיים גרמו לנזקים כבדים לכל המעורבים. הנה כמה פרטי מידע על תאונות בעקבות נהיגה בשכרות.

 

הגדרה חוקית

נהיגה בשכרות מוגדרת בתור נהיגה בכלי רכב ממונע אחרי צריכה של חומר שמוגדר בתור סם משנה תודעה. לרוב מדובר בנהיגה תחת השפעת אלכוהול שכן הוא הסם הכי נפוץ עקב חוקיותו, אך לא בהכרח. החוק גם מתייחס לחומרים אחרים כמו סמים ותרופות למיניהן. בעוד שעם סמים אלה אסור לנהוג בכל ריכוז בדם, מותר לנהוג עם ריכוז אלכוהול בדם של עד 50 מ”ג עבור 100 מ”ל של דם.

 

סכנות

כאמור, אלכוהול ושלל הסמים האחרים הם משני תודעה. השפעותיהן עלולות לפגוע ולהאט את התפקוד של הנהג במהלך הנסיעה. היכולת להגיב במהירות לשינויים בדרכים היא חיונית על מנת לוודא שלא מתרחשות תאונות. אלכוהול וסמים פוגעים ביכולת הזו בקרב הנהג. המשמעות היא שהסיכוי לתאונות גדל, וחומרתן גם עלולה לגדול בגלל התנהלות קלוקלת של הנהג במהלך הנהיגה.

 

עונשים

במקרים של תאונה בעקבות נהיגה בשכרות בהכרח ניתנים עונשים כבדים ביותר. מעבר לסכומי הפיצויים שנדרש הנהג השיכור לשלם, הוא גם עלול להסתכן בשלילת רישיונו למשך תקופה ארוכה, שיכולה להגיע אף לשנים רבות. מאסר על תנאי ומאסר בפועל הם גם עונשים נפוצים מאוד לאשמים בתאונה. כל העונשים האלה משתנים בהתאם למידת החומרה והנזק של כל תאונה ותאונה.

 

פיצויים

פיצויים יינתנו למעורבים בתאונה שנגרמה עקב נהיגה בשכרות בהתאם למידת אשמתם לגרימת התאונה. סכום הפיצויים שיתקבל תלוי בחומרת הנזק שנגרם לנפגע בתאונה, בין אם מדובר בנזק גופני ובין אם מדובר בנזק לרכוש. כמעט בכל מקרה של תאונה בעקבות שכרות יימצא הנהג השיכור אשם. בעקבות זאת, הוא זה שישלם את סכומי הפיצויים עבור הפגיעה הגופנית וברכוש.

 

איך להתמודד

במקרים של מעורבות בתאונה הנגרמת בעקבות נהיגה בשכרות, חובה להתייעץ כמה שיותר מהר עם עורך דין לענייני תעבורה. במקרה של נפגע תאונה, יש להתייעץ עם עורך הדין כדי לקדם את תהליכי התביעה המשפטית כנגד הנהג, וגם כדי לקדם קבלת פיצויים מהגורמים השונים. במקרה של הנהג, עורך הדין יכול לעזור להתמודד עם הסיטואציה המשפטית ולנסות להפחית את העונש שייגזר.

 

לסיכום

תאונות דרכים בעקבות נהיגה בשכרות הן סיפור לא פשוט שצריך להתייחס אליו ברצינות רבה. הנזק שיכול להיגרם בהן לשני הצדדים הוא גדול ביותר, ולכן יש להכיר היטב את החוקים בנושא. במידה ומעורבים בתאונה כזאת, מומלץ ביותר להתייעץ עם עורך דין לענייני תעבורה.

 

מה יחסה של מערכת המשפט והמשטרה לעבירת נהיגה בשכרות?

מערכת המשפט והמשטרה אוכפות באדיקות רבה את החוק לאיסור בנהיגה בשכרות. תאונות דרכים בעקבות שכרות יקבלו את מלוא תשומת ליבן וברוב המוחלט של המקרים יתייחסו בחומרה כלפי הנהג השיכור. גישה זאת מגיעה מתוקף העובדה שעבירה זו היא עבירה ברורה לציבור, וביצועה מהווה צפצוף על חוקי המדינה.

 

כיצד מודדים מידת שכרות של נהג?

ישנן מספר דרכים לעשות זאת, ואלה גורליות בסופו של דבר במקרה של הנהג. הן מגדירות באופן סופי ומוחלט אם התאונה אכן נגרמה עקב שכרות או לא. הדרך הכי נפוצה לבדוק שכרות היא דרך בדיקת נשיפה, אך יש גם אפשרות לבדיקת דם או בדיקה ויזואלית.

 

האם ניתן לסרב לבדיקת שכרות מטעמים רפואיים?

אכן כן. לעתים שוטרים יאמרו שסיבה רפואית היא לא סיבה לסרב לבדיקת שכרות, אך עובדה זו אינה נכונה. אם הנהג יכול להוכיח בדיעבד שיש לו בעיות המקשות לו על הנשימה, הוא יכול לערער על דרישת השוטר לבצע בדיקה במקום.