תאונות דרכים הנגרמות מאלכוהול

תאונות דרכים הנגרמות מאלכוהול

תאונות דרכים הן תופעה רווחת שלרובנו יוצא להיתקל בה בשלב כזה או אחר בחיים. ברוב המקרים מדובר בתאונות קלות ללא נזקים שההליך סביבן נגמר יחסית במהירות. אך לצערנו לעתים התאונות האלה גורמות לפציעות קשות, נזק רב לרכוש, ואף מוות. נתונים מראים שיש התאמה רבה בין שכיחות תאונות אלה לבין מקרים של נהיגה תחת השפעת אלכוהול. הנה כמה פרטי מידע חשובים על התופעה המסוכנת הזאת.

 

השפעות האלכוהול

אלכוהול הוא סם משנה תודעה חוקי שנצרך באופן כלל עולמי למטרות הנאה. הוא גורם לשיכרון, זמן תגובה איטי יותר, חוסר יכולת להתרכז ובאופן כללי האטת חושים. נהיגה היא פעולה שדורשת את כל היכולות האלה על מנת שתיגמר ללא נזקים. לכן, שילוב של השניים גורם לבעיות רבות ומעלה את הסיכון בנהיגה. כתוצאה מכך, ברוב מדינות העולם חל איסור נהיגה אחרי שתיית משקאות משכרים.

 

גורמים לנסיעה תחת השפעת אלכוהול

ישנם גורמים רבים המשפיעים על התרחשות נהיגה תחת השפעת אלכוהול. נגישות האלכוהול היא אחת מהן. אלכוהול שנמכר במחירים זולים ובחנויות רבות מעלה את הסיכוי לנהג להיות שתוי בזמן נהיגה. גורם נוסף יכול להיות קיום של ערבי חג למיניהם שבמסגרתם מתבצעת שתייה מרובה. מחקרים מצאו גם שנהגים צעירים מתחת לגיל 25 בעלי סיכוי גבוה יותר לנהוג אחרי שתיית אלכוהול.

 

השפעת האלכוהול על אחוז התאונות וחומרתן

מחקר של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בישראל קבע כי קיים קשר ישיר בין הסיכוי להיות מעורבים בתאונת דרכים לבין אחוז האלכוהול בדם. על פי הנתונים, עבור 0.05% אלכוהול בדם הסיכון לתאונה כפול לעומת ללא אלכוהול בדם. עבור 0.25% מדובר על סיכון גדול פי 23. מחקר נוסף גם מצא התאמה לחומרת התאונה. עבור כל 0.02% של אלכוהול, הסיכוי להיהרג מוכפל.

 

אמצעים למניעת תאונות בעקבות אלכוהול

ישנן דרכים רבות להקטנת שיעור התאונות הנגרמות עקב השפעת אלכוהול. הדרך היעילה ביותר לעשות זאת היא כמובן דרך חקיקה, שאוסרת נסיעה אחרי שתיית משקאות חריפים ומטילה עונשים. הדרך הנלווית לחקיקה היא אכיפת אותם חוקים. זאת מתבצעת בעיקר על ידי הצבת מחסומי בדק בכבישים. במחסומים האלה בודק השוטר את אחוז האלכוהול בדם באמצעות ינשוף.

 

מה לעשות אם עשיתי תאונה אחרי שנהגתי שיכור/ה

הצעד הראשון שכל אדם צריך לעשות אחרי תאונה תחת השפעת אלכוהול הוא להתקשר מיידית לעורך דין לענייני תעבורה. באמצעותו ניתן לקבל הדרכה לגבי כל צעד וצעד שצריך לבצע על מנת למזער את הנזק המשפטי שייגרם לנהג. חשוב להישמע להוראותיו באדיקות שכן לפעמים צעדים שנראים לנו טריוויאליים עלולים להזיק לנו ולהחמיר את עונשנו.

 

לסיכום

תאונות שנגרמות עקב השפעת אלכוהול הן מצב מסוכן לכל הצדדים המעורבים בדבר, וחשוב להימנע מהן ככל האפשר. במידה ונתקלתם בסיטואציה כזאת, מומלץ מאוד להתייעץ ישירות עם עורך דין המבין בתחום.

 

כמה אלכוהול אני יכול לשתות מבלי להיחשב בתור נהג שיכור?

החל מגיל 24, החוק מגדיר שנהג לא נחשב שיכור כל עוד אחוז האלכוהול בדמו לא עולה על 50 מ”ג עבור 100 מ”ל דם. מתחת לגיל 24 החוק מחמיר יותר, וקובע כי מותר עד 10 מ”ג אלכוהול עבור 100 מ”ל דם.

 

מה יחס המשטרה ובתי המשפט לנהיגה תחת השפעת אלכוהול?

מערכות האכיפה לא מתייחסות בסובלנות רבה כלפי נהיגה תחת השפעת אלכוהול. עבירה זו נתפסת בתור מעשה אינו נחוץ בשום תרחיש, אשר ידוע לכל שהוא מנוגד לחוק ומסכן את חייהם הן של הנהג והן של הסובבים אותו. כתוצאה מכך העונשים עבורה הם לרוב כבדים.

 

האם אני חייב להסכים לבדיקת ינשוף במידה והייתי מעורב בתאונה?

לא, אבל בפועל כן. סירוב לביצוע בדיקת ינשוף אחרי תאונה שוות ערך לביצוע העבירה עצמה, גם אם בפועל אחוז האלכוהול היה נמוך מדי. מומלץ בכל מקרה לעשות אותה כדי להקטין את סף החשד נגד הנהג בבית המשפט.