תאונות דרכים כתוצאה משתיית אלכוהול

תאונות דרכים כתוצאה משתיית אלכוהול

מדינת ישראל מנסה להילחם בתופעת תאונות הדרכים כמעט מיום הקמתה. כמעט כל אזרח בישראל יכול לשנן בעל פה לפחות סיסמא אחת של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, לדוגמא “הכביש הוא לא משחק – לא חוצים לבד” או “עצור בטרם תעבור” ו-“סעו לאט יותר, לא מתים מזה”.

אחד הקמפיינים הכי ארוכים והכי זכורים של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים הוא “אם שותים – לא נוהגים”. הקמפיין נחקק עמוק בזיכרון הקולקטיבי הישראלי, בין היתר בשל העובדה שהוא הושק סמוך לגל של תאונות קטלניות שנגרמו כתוצאה מנהיגה תחת השפעת אלכוהול. תופעת תאונות הדרכים כתוצאה משתיית אלכוהול לא נעלמה מכבישי ישראל לצערנו, ובטקסט הזה נלמד על כך עוד.

שלילת רישיון נהיגה בגין נהיגה תחת השפעה

אחד העונשים שהכי נקשרים באופן אינטואיטיבי לנהיגה תחת השפעת אלכוהול היא שלילת רישיון הנהיגה. שלילת רישיון בגין נהיגה תחת השפעה ניתן חלק לשני סוגים – שלילה מנהלית ופסילת רישיון.

שלילה מנהלית היא שלילה אשר מתבצעת באופן מידי על ידי שוטרי התנועה. אורך השלילה המנהלית נקבע בהתאם לנסיבות ולתוצאות התאונה, ושיקול הדעת של השוטרים. שלילה מנהלית יכולה להיקבע ל-30, 60 או 90 יום. פסילת רישיון מתבצעת על ידי בית המשפט, והיא נקבעת כחלק מגזר הדין. פסילת רישיון על ידי בית המשפט יכולה להיקבע לתקופה של בין 3 חודשים ל-4 שנים.

ענישה בגין תאונת דרכים כתוצאה משתיית אלכוהול

מלבד פסילת רישיון, ישנם סוגי ענישה נוספים שבית המשפט יכול לגזור על נהג שהורשע בנהיגה תחת השפעה. בית המשפט יכול להחליט כי על הנהג לשלם קנס כספי. הקנס שבית המשפט רשאי לגזור יכול להגיע עד לגובה של 75,000 ש”ח. בנוסף, בית המשפט יכול לגזור עונש של מאסר בתנאי או מאסר בפועל על אדם אשר היה מעורב בתאונת דרכים כתוצאה משתיית אלכוהול.

בית המשפט יכול גם לשלוח את האדם לתוכנית גמילה, לגזור שעות עבודות שירות ועוד סנקציות נוספות. חומרת הענישה נקבעת בהתאם להיסטוריה העבריינית של הנאשם, חומרת התאונה ועוד.

תאונת דרכים על אופניים חשמליים כתוצאה משתיית אלכוהול

במידה והייתם מעורבים בתאונת דרכים עם רכב בשעה שנהגתם בכלי חשמלי כמו אופניים או קורקינט והייתם תחת השפעה – חוקי תאונות הדרכים חלים גם עליכם. כלומר, במידה ויש לכם גם רישיון נהיגה – אתם עלולים לאבד אותו לזמן לא קצר.

אתם יכולים גם לצבור נקודות בגין תאונת דרכים על אופניים חשמליים כתוצאה משתיית אלכוהול. תאונת דרכים על אופניים חשמליים כתוצאה משתיית אלכוהול יכולה להוביל לרישום של 10 נקודות, שלילה עד לפרק זמן של 90 יום ואפילו זימון לדין בבית משפט.

סיכום

לסיכום, תאונת דרכים כתוצאה משתיית אלכוהול נתפסת בעיני הציבור ובעיני רשויות החוק כאירוע חמור מאוד. אם אתם מעורבים בתאונת דרכים כתוצאה משתיית אלכוהול – פנו לעורך דין מומחה בהקדם האפשרי.

האם ניתן לסרב לביצוע בדיקת ינשוף

התשובה הקצרה היא – כן, מותר לכם לסרב לבצע בדיקת ינשוף אם שוטר עוצר אתכם. יחד עם זאת, סירוב לביצוע של בדיקת ינשוף יכול להוביל למאסר של שנתיים בפועל. העונש יכול להיקבע אפילו אם לא שתיתם טיפה אחת של אלכוהול. סירוב לבדיקת ינשוף לא רק שלא יעזור לכם – הוא רק יזיק לכם. אם שוטר עוצר אתכם לבדיקת ינשוף, יהיה קל יותר לכל הצדדים אם תשתפו איתו פעולה.

האם ניתן לערער על בדיקת ינשוף

אכן ניתן לערער על בדיקת ינשוף, אך הדבר נעשה בבית משפט ולא בעת הבדיקה. לדוגמא – בדיקת ינשוף חייבת להתבצע רק לאחר המתנה של 15 דקות. בזמן ההמתנה על השוטר לוודא שהנהג הנבדק לא אכל, לא שתה ולא הקיא.

האם מקבלים פיצוי מחברת הביטוח על תאונת דרכים תחת השפעה

ככלל, בית המשפט לא מחייב את חברות הביטוח לשלם את דמי הפיצויים עבור תאונת דרכים שהתרחשה תחת השפעה של חומרים משכרים.