תאונות דרכים קטלניות

תאונות דרכים קטלניות

תאונות בדרכים עלולות להיות מסוכנות וקטלניות עבור המעורבים בהן. הן סיבת המוות הראשונה בישראל לאחר מחלות וגורמים רפואיים.

במדינה צפופה – תאונות קטלניות הולכות ומתרבות

הכבישים הולכים ונהיים צפופים יותר, למרות התשתיות החדשות, המודעות והמאבק למנוע תאונות דרכים עדיין הולכות ומתרבות. בשנת 2021 החולפות נפגעו 34512 איש בכבישים בישראל, מתוכם 359 בני אדם נהרגו. מדובר בעלייה של כ-20% מהשנה שקדמה לה.

כיצד נמנעים מתאונות דרכים?

הכלל הראשון והחשוב ביותר לשמירה על עצמכם ועל הסובבים אתכם בדרכים הוא עירנות. בין אם אתם הנהגים, הנוסעים או הולכי הרגל, היו עירנים לסביבה שלכם על הכביש. עירנות במקרה של חשש לתאונה יכולה להציל חיים. שימו לב מה מתרחש סביבכם, אל תשמעו מוסיקה חזקה או תנהגו עייפים מדי.

חוקי התנועה

כלל שני וחשוב גם הוא – להכיר את חוקי התנועה ולציית להם. לנהוג במהירות המותרת, לציית לתמרורי התנועה והרמזורים. לא לבצע עקיפות מסוכנות או פניות שלא כחוק. לא סתם קיימות הכשרות בנושאי תחבורה לכלל הגילאים, ועל אחת כמה וכמה לנהגים. חשוב להכיר את כל הסיטואציות העלולות להיות בעתיות ולדעת כיצד לנהוג על מנת למנוע פגיעה בנפש.

להימנע מהסחות דעת

כלל שלישי, אשר קשור קשר ישיר לכלל הראשון – להימנע מכל גורם מפריע או מסיח דעת אפשרי בעת נהיגה. אסור על פי חוק להשתמש בטלפון הנייד בזמן נהיגה, אסור לשמוע מוסיקה באוזניות ואפילו אסור לאכול לשתות, להתאפר, לעשן או להעביר תחנות ברדיו. על כל אלו שוטר עלול לקנוס אתכם, זאת מכוון שאלה פעולות שמסיחות את דעתכם מן הכביש.

כמובן שאסור איסור מוחלט לנהוג תחת השפעות סמים ואלכוהול או כל חומר מאלחש ואסור לנהוג כשעייפים.

נקלעתם לתאונת דרכים, מה עושים?

תאונות קורות, וגם אם הייתם ערניים ושמרתם על החוקים עדיין קיים הסיכוי שתקלעו למצב של תאונת דרכים. מה עליכם לעשות במקרה כזה?

  • אסור להזיז כלום. לא כלי רכב ולא מעורבים בתאונה
  • מותר לנסות להזיז פצוע רק במקרה של סכנת חיים מגורמים כמו חנק או רכב שעלול לעלות באש
  • יש להודיע מיידית למשטרה 100, לשתף פעולה ולתת את כל המידע הרלוונטי.
  • מומלץ תמיד להחזיק מצלמה וסרט מדידה ברכב על מנת שתהיה ברשותך את היכולת לתעד את זירת התאונה בזמן אמת.
  • איתור ולקיחת פרטים של עדי ראייה אפשריים שנכחו בזמן התאונה, שיוכלו להעיד במקרה הצורך
  • במידה וניתן, לתעד ולמדוד כל גורם רלוונטי בסביבת התאונה – סימני בלימה, שברי זכוכית וחלקי רכב שהתנתקו, את הרכב עצמו, המיקום שלו והנזקים שנוזקו לו, לתעד את התמרורים באזור התאונה וכולי.

 

 שמרו על עצמכם

תאונות דרכים קטלניות הינן דבר נורא ופתאומי שעלול חלילה להשפיע על חייכם לכל אורכם. בבקשה הקפידו לציות חוקי התנועה ושמרו על עצמכם ועל הסובבים אתכם.

אלו סוגי תאונות דרכים קטלניות קיימות?

– תאונות חזית – אחור

– תאונת חזית – צד

– תאונת חזית – חזית

– תאונות שרשרת

– תאונות בין כלי רכב גדולים לאופנועים

– סטייה ממסלול והתהפכויות רכבים

מי נפגע בתאונות דרכים קטלניות?

כל מי שנמצא באזור התאונה נמצא בסיכון פגיעה. ככל שהקרבה גבוהה יותר למוקד התאונה כך סיכויי הפגיעה גדלים, אך אין זה הכרח. פציעה קטלנית ואף מוות יכולים להיגרם גם ממרחק.

מה הדרך הנכונה ביותר להציל חיים של נפגעי תאונות דרכים?

להזעיק עזרה במהירות האפשרית. להזמין משטרה, לוודא שכוחות מגן דוד אדום מגיעים לאזור. ולחפש מגישי עזרה ראשונה שיוכלו לעזור בטיפול ראשוני. חשוב לשמור שאזור התאונה יישאר כפי שהיה עד להגעת הכוחות – אין להזיז את הרכבים המעורבים או את הפצועים אלא אם כן קיים מצב מסכן חיים.

איפה מתקיימות תאונות דרכים קטלניות?

תאונות דרכים קטלניות יכולות להתרחש בכל סוגי הכבישים והדרכים בהם יכולים לנסוע כלי רכב.