תאונת פגע וברח מה עושים

תאונת פגע וברח מה עושים

תאונות דרכים הן דבר שקורה לצערנו בשגרה. לעתים מדובר בתאונות חמורות יותר ולעתים בתאונות חמורות פחות. לפעמים קורה מצב בו הנהג הפוגע בתאונה לא עוצר אחרי התרחשותה וממשיך לנסוע בכל מקרה. מדובר בעבירה חמורה שעלולה להיות בעלת השלכות גדולות לנהג, הן בהיבט הפיזי והן בהיבט הנפשי – רוחני. המאמר הבא יסקור בקצרה תאונות פגע וברח ומשמעותן החוקית במדינת ישראל.

 

הגדרה

על פי חוק, בכל מצב שבו מתרחשת תאונה על האדם הפוגע לעצור את רכבו בצד. (במיקום אפשרי) לאחר מכן עליו לסייע לאנשים המעורבים בתאונה בהיבט הרפואי כמו גם לאסוף פרטי מידע כמו פרטי ביטוח. במקרה ובו הנהג לא עושה זאת אלא ממשיך לנסוע אחרי הפגיעה מדובר בתאונת פגע וברח. מצב זה הוא עבירה על החוק והוא כולל בתוכו עונשים שעלולים להיות כבדים עבור הנהג.

 

סיבות לבריחה

ישנן סיבות רבות לבריחת נהגים מזירת התאונה. ישנם בהחלט מקרים בהם הנהג עושה זאת מתוך חוסר אכפתיות וזדון כלפי זולתו, או בגלל שהנהג נהג ללא רישיון או עם רישיון ללא תוקף. אך זה לא תמיד המצב. פגיעה בתאונה היא מצב פסיכולוגי לא פשוט בכלל. לפעמים הנהג פשוט מפחד להתמודד עם ההשלכות המשפטיות של התאונה, ולכן בהחלטה של שבריר שנייה הוא בורח.

 

עונשים

בין אם הנהג בורח מכוונה זדונית או בעקבות לחץ נפשי, הוא אינו פטור מההשלכות של תאונת פגע וברח. החוק מתייחס למספר דרגות חומרה שונות של תאונות פגע וברח. הדרגות האלה נקבעות בהתאם לסיטואציה שהתרחשה במסגרת התאונה, והן משפיעות גם על חומרת העונש שהנהג מקבל.

הדרגה הקלה ביותר מדברת על מצב בו הנהג לא היה מודע לתאונה ולעבירה שביצע, והוא המשיך בנהיגתו מבלי לעצור ולתת סיוע רפואי לנפגעים. העונש על עבירה זו הוא לרוב עד 3 שנות מאסר. הדרגה האמצעית מתייחסת למקרה בו הנהג מודע לתאונה ועדיין לא עוצר כדי לסייע, והעונש עליה הוא עד 7 שנות מאסר. הדרגה החמורה ביותר מדברת על מצב בו אדם נהרג, והעונש הוא 14 שנים.

 

את מי תובעים?

במקרה של תאונת פגע וברח לא ניתן לתבוע את הנהג מכיוון שהוא לא נוכח. בדיוק בשביל מקרים כאלה נוסדה “קרנית”, שהיא קרן שמיועדת לסייע לנפגעי תאונות כאשר אין את מי לתבוע. במקרה של תאונת פגע וברח זאת הקרן שפונים אליה על מנת לקבל פיצויים כספיים עבור מי שנפגע. במידה ומגלים את זהות הפוגע אחרי חקירה משטרתית, התביעה עוברת אליו והוא זה שישלם פיצויים.

 

לסיכום

תאונות פגע וברח הן מצב חמור ברמה המשפטית שעלול להסתיים בנזק כבד עבור כל הגורמים. העונשים עבור תאונה מסוג זה הם חמורים ביותר ומערכת המשפט לרוב מתייחסת בחומרה למקרים כאלה.

 

האם בית המשפט מתחשב בנסיבות מקלות במקרה של תאונת פגע וברח?

לעתים כן. לרוב בית המשפט נוטה להחמיר עם סוג כזה של עבירות, אך יש מקרים בהם יש מרווח תמרון בהיבט העונשים. אם הנהג יכול להוכיח שהעבירה בוצעה בתום לב, או שהנסיבות של המקרה מוכיחות שלא מדובר בהפקרה, בית המשפט עלול להיות מקל יותר עם העונש.

 

האם נוסעים בתאונת פגע וברח גם נחשבים אשמים?

בהחלט כן. נוסעים ברכב שביצע תאונת פגע וברח מחויבים במידה זהה לעצור ולסייע לנפגעים בה. במידה ולא עשו זאת הם יעמדו לדין בדיוק כמו הנהג הפוגע, וצפויים לקבל עונשים דומים אם לא זהים בחומרתם.

 

האם כדאי להתייעץ עם עורך דין במקרה של תאונת פגע וברח?

חד משמעית כן. עורך דין יכול לסייע במישור המשפטי גם למי שנפגע וגם למי שפגע. הוא עשוי למזער את הנזק המשפטי במידה רבה אם מדובר בנהג הפוגע, ולסייע בקבלת פיצויים מכובדים במקרה ומדובר בנפגע. עורכי דין המתמחים בתחום זה הם עורכי דין לענייני תעבורה.